Varumärke
VARUMÄRKESSTRATEGI BYGGER FÖRTROENDE OCH ENGAGEMANG
Varumärket ska behandlas som en värdefull immateriell tillgång. Det är företagets personlighet som skapar din image, förmedlar ert budskap, speglar visioner och genererar goodwill.
På Brandperior jobbar vi gärna med helhetsbilden. Så för att förstå det spindelnät som varumärket ingår i, läs gärna mer under Kommunikation, Visuell identitet och Grafisk profil.
Vad är varumärke i förhållande till logotyp?
Logotypen är en visuell del av ert varumärke. Ofta i form av en symbol eller ett märke som identifierar verksamheten.
Hur utvecklar och stärker man sitt varumärke?
Att hålla det enkelt och lätt att förstå genom att till exempel inte använda för långa ord är viktiga parametrar när ett företag/varumärke utvecklas från scratch. Dock vill vi gärna slå ett slag för att det inte får vara så generiskt eller enkelt så att det blir tråkigt!
Brandperiors kundportfölj innehåller både nystartade och väletablerade företag från olika branscher och vi hjälper dig gärna på vägen.
När det gäller etablerade varumärken är det också viktigt att jobba med ständig förbättring. Här är en enkel punktlista full med ”M” med åtgärder för fortsatt varumärkesutveckling:
• Marknad/Målgrupp/Mission – hur ser nuläget ut?
• Mål och delmål – för långsiktig utveckling
• Matcha – är allt underlag ”up-to-date”?
Därefter är det smart att underbygga med rätt system och plattformar för målen och även skapa en plan för bästa sättet att nå ut med allt det ovanstående.
BRANDPERIOR TIPSAR!
Att jobba med Employer Branding, exempelvis via en uppförandekod (Code of Conduct), är kraftfullt när det handlar om varumärket. För medarbetare är den viktigaste tillgången när det kommer till långsiktig framgång. Det handlar om hur före detta medarbetare, nuvarande medarbetare och även kommande medarbetare uppfattar företaget och varumärket. Det arbetet kommer inifrån och måste helt och hållet spegla företaget på ett ärligt sätt. Jobba därför ständigt med företagskultur och hitta ert ”varför” ni existerar.
Tänk efter, vi har ju alla någon gång besökt en restaurang, en butik eller ett serviceställe där vi bara imponerats av det trevliga mottagandet, den fantastiska servicen och givetvis fått en vilja att återkomma. Att skapa en organisation som är hängiven och motiverad borde vara ett av de viktigaste målen för ett företag. Och det handlar med om att agera än att kommunicera. Ett budskap utan bakgrund blir för platt. Jobba istället med frågor som; Vilka värderingar har våra medarbetare idag? Hur ska alla från hjärtat kunna känna att man är del av ett sammanhang? På vilket sätt är vårt yttersta syfte till vår existens större än de produkter eller tjänster vi erbjuder? Alla svar på dessa frågor är individuella givetvis, men våga jobba med dem och därmed förmedla äkta inspiration!