MARK BORÅS BASKET
NY LOGOTYP OCH GRAFISK PROFIL
Mark Borås Basket är ett av de ledande lagen i den högsta nationella serien i svensk dambasket (SBL Dam) och har också ett utvecklingslag i division 1. Visionen är att skapa goda och viktiga förebilder för unga tjejer i hela Sjuhäradsbygden och att spela basket på goda, jämlika och jämställda villkor.
VAD VAR UPPDRAGET FÖR MARK BORÅS BASKET?
Anrika Marbo Basket och unga Sjuhärads Basket, slogs ihop till ett lag i Mark Borås Basket inför säsongen 2024/25 och då kom behovet av en ny logotype och profil på tapeten. Christian Nilsson som ansvarar för marknad, kontaktade Brandperior för uppdraget.
Inget kunde göra oss mer stolta än detta ärofyllda uppdrag. Brandperior är sponsor till Sjuhärads Basket och har alltid imponerats av verksamheten, så detta låg oss extra varmt om hjärtat.
Efter intervjuer, workshops och en mängd skisser landade vi tillsammans ner i en logotype som speglar sporten, laget och alla de fina värderingar som de jobbar efter.
Först har vi basketbollen som får representera kärnan i spelet och omedelbar igenkänning. Den väcker association till spänning och action på planen. Undertill har vi nätet/korgen som symboliserar precision, skicklighet och strategi – vilket är grunden för framgång för varje spelare, laget och föreningen. Det får betona vikten av målsättning och lagarbete. Sist, men inte minst har vi namnet som ligger i centrum mellan kärna och målsättningen, där inget är större än det andra utan en sammanslagning på lika villkor där alla är lika viktig del.
Logotypen är tydlig i sitt budskap och klassisk för att hålla över tid.
VAD VAR MARK BORÅS BASKET MEST NÖJDA MED?
”Brandperior stöttade Sjuhärads Basket säsongen 2023/24 så då var det naturligt att kontakta dem när vi behövde en ny grafisk profil. Det blev direkt tydligt att Brandperior har hjärtat på rätt ställe och uppdraget kom snabbt igång. Vi ville ha något som stack ut och var helt nytt, något som varken påminde om Marbos eller Sjuhärads tidigare profil. Brandperior hittade snabbt rätt och efter en kreativ dialog spikades snart logotype och grafisk profil. Vi är väldigt nöjda med både resultatet och samarbetet med Brandperior.” – Christian Nilsson, ansvarig för marknad Mark Borås Basket