Önskemålet från Andreas Sjöberg, som sedan 2018 är ägare av frisörsalongen centralt på Storgatan i Ulricehamn, var en logotyp som skulle ge känslan av klassisk salongsstil med viss retrokänsla och gärna med en rakkniv bland detaljerna. Efter generationsskifte och ägarbyte var det passande tid för en uppdatering och nytändning.
Brandperior älskar att skapa logotyper
Vi på Brandperior blev väldigt stolta över uppdraget. Det finns en stor kärlek till denna typ av uppdrag där vi kan få lov att vara kreativa och väva in det där lilla extra. Frisörsalongen har en genuin historia och känns igen av de flesta i Ulricehamn då den funnits i över 35 år.
Efter ytterligare intervju och research kom vi fram till ett resultat som både Andreas och vi är mycket nöjda med!
Salon van Cleefs nya logotyp – bakgrund och beskrivning av design
Den nya logotypen till Salon van Cleef ger känslan av klassisk elegans och för tankarna till en barbershop och frisör med känsla för stil. Rakkniven i mitten skapar retro-känslan, likaså de böjda formerna som ramar in logotypen. Sax och kam placerades i överkant för att människor som ser logotypen snabbt ska förstå vad den står för. Överdelen av designen är en frisyr och nederkanten en mustasch – en komplett herr-frisyr om man kisar lite. De tre färgerna där guld/beige var den självklara accentfärgen för en lyxig känsla, rimmar snyggt med typsnittet som är lättläst och samtidigt lämpar sig väl för olika former av marknadskommunikation som vinylprint på de stora fönstren ut mot gatan.
I leveransen ingick en grafisk manual och logotype i flera färgalternativ samt svart-vitt. Formaten är självklart anpassade för både webb och tryck.
Låter det intressant och inspirerande? Läs mer om Brandperiors tjänster inom Varumärkesstrategi samt Design och kontakta oss gärna.