DIGITAL OCH ANALOG DESIGN
Lyckad design speglar förmågan att kombinera form och funktion, med en skarp blick för estetik och balans mellan beprövade metoder och nytänk. Det handlar om att ha ett öppet sinne och att förmedla en känsla som känns rätt både för avsändare och mottagare. Begreppet kan innefatta många olika delar, men här speglar vi främst det grafiska.
Grafisk design och visuell kommunikation
Bilder, färg, form och typsnitt är verktyg som passar i lådan vid arbete med grafisk design. För oss på Brandperior är det viktigt att läsa av våra kunders behov och matcha dem med målgruppens förväntningar. Den visuella kommunikationen säger mycket om hur företaget vill uppfattas. I processen är det som kund och leverantör ofta viktigt att lyssna och lita på varandras kunskaper och kompetenser.
Trender för 2025
I december 2024 släppte Pantone färgen för 2025 och den är (trumvirvel);
Mocha Mousse 17-1230!
Den ska ge associationer till choklad, kaffe och är även benämnd som ”en värmande brun nyans som genomsyras av rikedom”. Ska bli kul att se variationer på det temat.
Adobe har också släppt sin inblick i trender för 2025 vad gäller det kreativa. Vi får oftast vänta en bit in på året innan de kommer med mer ”hands-on” trender vad gäller typsnitt och grafiska element, men de övergripande trenderna ser enligt dem ut som:
- Skapandet av surrealistiska och iögonfallande koncept, mycket med hjälp av AI teknologin. Att blanda futuristiska virtuella element med äkta.
- Content med humor. Det har visat sig framgångsrikt i kanaler som TikTok och det smittar av sig även i traditionell marknadsföring .
- Time Warp är också en av trenderna, som benämns som ”Retrofuturism”. Att placera till exempel historiska byggnader i miljöer med framtidsvisioner. Den trenden har smittat av sig även i mode, filmer och annonsering. Givetvis med generativ AI som en nyckelfunktion för skapande.
- Sist men inte minst, speglar även vårt sätt att vara av sig i det vi skapar. Sedan pandemin har vi gått från ett materialistiskt synsätt till att hellre samla på oss upplevelser. Detta syns i att det skapas vidare begrepp kring till exempel ett varumärke, där man vill engagera kunden på fler nivåer än bara i relation till en produkt. Man vill skapa en ”hel värld” runt en produkt.
GRAFISK PRODUKTION
FILMPRODUKTION
BRANDPERIOR TIPSAR!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.