SALON VAN CLEEF I ULRICEHAMN
NY LOGOTYP OCH GRAFISK PROFIL
Salon van Cleef känns igen av de flesta som bor i Ulricehamn med omnejd. Den anrika frisörsalongen har legat på samma plats på gågatan i över 35 år. Här utförs alla typer av klippning, dam, herr och barn. Allt från klassisk klippning och rakning till modernare stylingtekniker och färgbehandlingar. 2018 hade salongen ett generationsskifte och nuvarande ägare Andreas Sjöberg över rodret efter sin släkting Rolf som drivit verksamheten i alla år.
VAD VAR UPPDRAGET?
Brandperior kontaktades av ägaren Andreas Sjöberg med en önskan om ny logotype, grafisk profil och hjälp med print.
Efter research och möten med intervjuer satte den kreativa processen igång. Klassisk salongsstil, viss retrokänsla och gärna en rakkniv var med bland önskemålen från Salon van Cleef. På Brandperior gillar vi verkligen denna typ av uppdrag. Att få fånga en känsla och förmedla personlighet i ett varumärke i form av en logotype är något vi har stor passion för.
Resultatet mynnade ut i en logotype som snabbt ska förmedla vad den står för och designen liknar i sin helhet en komplett herr-frisyr. Den består av sax, kam, rakkniv och mustasch. Färgerna går förutom i svart-vitt, även i guld och beige för att understryka en känsla av lyx och elegans. Typsnittet lämpar sig väl för olika former av marknadskommunikation och blev snyggt både på visitkort, kläder och vinyl på de stora fönstren ut mot gatan. Framöver är tanken att jobba med den nya profilen invändigt i salongen, med bland annat fototapeter där Brandperior står för fotograferingen.
VAD KÄNDE DU DIG MEST NÖJD MED?
Jag är så nöjd med den nya logotypen. Den är personlig och visar verksamheten på ett tydligt och inbjudande sätt. Det var roligt att samarbeta med Brandperior kring designen och jag uppskattar det trevliga bemötandet med de små ändringar som gjordes under vägen. Det värmer att även personer utifrån har kikat in och kommenterat den snygga loggan. Andreas Sjöberg – ägare Salon van Cleef