E-HANDEL
TJÄNSTER INOM E-HANDEL
Brandperiors styrka inom tjänsten e-handel är att vara bollplank, men också utförare gällande struktur, utbud och produktinformation, samt att nå ut med marknadsföring och kommunikation kring ert erbjudande.
Vi har erfarenhet av populering av olika PIM-system, samt vilka strategier och kanaler som på bästa sätt kan öka spridningen, skapa kännedom och öka försäljningen för era produkter.
Tänk på att visuellt material bearbetas upp emot 60 000 gånger fortare än text, så kika gärna in på sidorna för film och fotografering för fler tjänster där Brandperior kan stötta er e-handel. Läs också vad lagstiftning inom tillgänglighet har för påverkan vad gäller digital handel av varor och tjänster samt hur vi kan hjälpa er med det.
Fördelar med ett PIM-system
En av de största fördelarna med att samla produktinformation i ett PIM-system är att allt finns på ett och samma ställe. Det minskar risken för felhantering vid överföring och det sparar tid i administration och uppdatering. Ett PIM-system är också ett fantastiskt verktyg som ger möjlighet att med enkelhet skapa printade kataloger utifrån informationen i systemet. Vidare finns även smarta funktioner för filtrering av data, vilket gör det enkelt att hitta bland produkter.
Det behöver inte finnas ett affärssystem i botten, men om det gör det ökar smidigheten och överföring av uppdaterade produktdata sker sömlöst. Det som krävs för att hanteringen av ett PIM-system ska bli så bra som möjligt är en stabil infrastruktur.
UX-design är en nyckelfaktor inom e-handel
För att skapa en så bra kundupplevelse som möjligt är det viktigt att vara konsekvent och göra det enkelt att navigera. Produktinformation ska presenteras lättillgängligt och tydligt. Var noga med att kunden får samma intryck från startsidan och ner till enskilda produktsidor, detta för att ingången många gånger sker via till exempel annonslänk från nätet eller andra plattformar.
Se även till att ha korta och effektiva steg fram till köpbeslut och använd synliga call-to-action (CTA) på varje sida. Användarupplevelsen ökar också med att hitta balansen mellan storlek och kvalitet på bilder för att optimera laddtid och sidhastighet. Samma sak gäller för att rensa bort onödig kod.
Ökande e-handel inom B2B
Med ökat digitalt köpbeteende kommer det ökat krav på e-handelslösningar även inom B2B. Inom ett år spås det att digitala kanaler kommer svara för upp till 80% av försäljningsinteraktioner mellan köpare och leverantörer. Även en ny generation som är födda i den digitala eran, börjar nu sin tid som vuxna på arbetsmarknaden och när de tar köpbeslut kommer de troligtvis föredra digital interaktion. En uppskattning är att denna generation kommer utgöra cirka 40% av global arbetsstyrka år 2030 (Information hämtad från Gartner-undersökning).
BRANDPERIOR TIPSAR!
Storlek på CTA-fält är från Microsoft och Apple rekommenderat till 44×44 px eller 34×26 px.