Grafisk profil

FÖRMEDLA FÖRETAGETS KOMMUNIKATION ENHETLIGT OCH KONSEKVENT

En väl genomarbetad grafisk profil effektiviserar och underlättar marknadsföringsarbetet i vardagen. Med mallar och tydliga regler är det enklare för alla i organisationen att bygga varumärket, vilket bidrar till ökad marknadskännedom för ert företag.

Oavsett omfattning av den grafiska profilen som ert företag har behov av, gör Brandperior alltid ett grundligt förarbete där vi går igenom era visioner, målgrupp och värderingar. Resultatet av det blir grunden för hur företaget speglas i den grafiska profilen och hur den sedan kommuniceras för att få ert varumärke att växa.
 Och en trevlig effekt av ett växande varumärke är ett ökat förtroende som ofta leder till ökad efterfrågan på era produkter eller tjänster.

Vad ingår i en grafisk profil?

En grafisk profil kan produceras i olika nivåer beroende på ert företags behov. I ett grundutförande ska den innehålla logotyp, färger och typsnitt. Den kan med fördel även utökas med riktlinjer kring bildmanér, grafiska element, grafisk produktion (logotyp, brev, visitkort, annonser, nyhetsmail, social media, broschyrer med mera) och MS Office-mallar.

Enkla tips för en grafisk profil

Vi delar gärna med oss av tips som kan underlätta marknadsförings-vardagen. Här är ett par saker som är bra att ta hänsyn till när man utformar en grafisk profil:

• Typsnitt behöver, utöver att vara snygga, även funka i olika storlekar och format.

• Färger (och även typsnitt) behöver användas konsekvent för att undvika ett rörigt och oprofessionellt intryck.

• Grafiska element ska stärka varandras uttryck – inte vara för komplexa eller distrahera huvudbudskapet.

• Stor hänsyn till målgruppers behov och preferenser.

BRANDPERIOR TIPSAR!
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Syftet med den grafiska profilen är att all kommunikation ska förmedlas enhetligt, och därmed konsekvent. Detta gör att dina kunder, kunders kunder och andra intressenter kommer känna igen just ert varumärke. Ett växande varumärke innebär inte bara ökat förtroende utan kan resultera i mer sålda produkter och tjänster.

En grafisk profil säkerställer, effektiviserar och underlättar också det interna arbetet mer er kommunikation. Färdiga mallar, tydliga regler som lägger grunden till att alla hjälper till att bygga just ert varumärke.

I grundutförandet ska en grafisk profil innehålla logotyp, färger och typsnitt.

Men man kan med fördel ha med riktlinjer kring grafiska element, mönster, visitkort, mailsignaturer, brev- och Word-mallar, digitala media, annonser, guider, kuvert, nyhetsmail, säljbrev, Powerpoint-mallar, hemsidor och social media osv.

Här kan vi tänka i flera nivåer. Grunden för en grafisk profil är logotyp, typsnitt och färger. För nästa nivå adderas riktlinjer kring grafiska element med mallar för visitkort, mailsignaturer, MS Office-dokument, annonser, kuvert, nyhetsbrev och inlägg på sociala medier till exempel.
En Brandbook innebär sedan ytterligare en nivå och handlar om att förpacka upplevelsen av företaget med mer fokus på känsla och kultur.