Tillgänglighet

TILLGÄNGLIGHETSANPASSA WEBBPLATS OCH DIGITALA FILER

Cirka en av fem i Sverige har någon form av funktionsnedsättning. Det kan handla om nedsatt syn, hörsel, tal, fysik eller neurologisk eller kognitiv funktion. I takt med att mycket i samhället digitaliseras skapas också ett krav på att alla, oavsett hinder, behöver kunna ta del av information på ett bra sätt. På Brandperior lär vi oss hela tiden mer kring hur vi med olika verktyg kan producera bra material, både analogt och digitalt.

I vår mening handlar det mycket om sunt förnuft och vi har samarbetspartners med synnedsättning som verifierar kvalitén i det vi levererar.

Lagkrav gällande tillgänglighet?

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), är ett begrepp som är viktigt att känna till. Det är standarder för tillgänglighet gällande informations- och kommunikationsteknik. Flera riktlinjer har funnits sedan början av 1990-talet och krav och lagstiftning har förstärkts sedan 2018 och framåt. Från juni 2025 blir det lag på webbtillgänglighet för nya konsumentprodukter och tjänster. Med vissa undantag givetvis, till exempel för företag med mindre än 10 anställda. Och befintliga erbjudanden ska ha uppdaterats till 2030. Exempel är banktjänster, appar, datorer och e-handel.

Utförlig information finns att läsa hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Vad gör Brandperior för tillgänglighet?

Vi, precis som många andra har erfarenheter och nära relationer till personer med någon form av funktionsnedsättning. Därför har det länge varit viktigt för oss att tänka tillgänglighet i allt som produceras. Riktlinjer och teknik finns på plats för tillgängliga hemsidor och vi använder sällan ordet anpassning, utan ser det som logiskt och självklart.
Välkommen att kontakta oss för att se vad vi kan hjälpa just er med!

BRANDPERIOR TIPSAR!
Lär mer om hur exempelvis teknik fungerar för de som är synskadade från podden som produceras av Blindtechsupport.

A-nivåerna är en bedömning av hur tillgänglig en hemsida är. Det vill säga hur bra den fungerar för människor med syn- eller hörselnedsättning eller annat funktionshinder. De olika A-nivåerna utgår från en lista med 78 punkter, uppdelad i 12 riktlinjer och 4 principer. Uppfyller er sida AA-nivå har ni även uppnått A-nivå. Det är utmanande att uppnå trippel A-nivå, men något alla borde sträva efter.
 
En del saker går utmärkt att skapa, utan behov av ny teknik på sin hemsida. Här har vi korta exempel på vad de olika nivåerna innebär.
1. A-nivå: Textad rörlig media. Formulär med tydliga instruktioner och etiketter. Skärmläsare kan tyda innehållet.
2. AA-nivå: Färgkontrast förhållande 4,5 till 1. Väl strukturerat innehåll med avseende på huvudrubriker och underrubriker. Konsekvent presentation av navigering genom hela sidstrukturen.
3. AAA-nivå: Färgkontrast förhållande 7 till 1. Både ljudspår och teckenspråksförklaringar för rörlig media. Per automatik presenteras till exempel förklaringar till ord som kan vara svåra att förstå, eller förkortningar. Det kan vara bra att veta att det inte rekommenderas att uppnå AAA- för allt innehåll på en hemsida, eftersom det är i princip omöjligt.
 
Nivåerna har sin utgångspunkt i de globala riktlinjerna samlade under WCAG 2.1. Senaste uppdateringen gjordes i september 2023.