Visuell identitet

ALLT SOM ÄR SYNLIGT MED VARUMÄRKET - INTERNT OCH EXTERNT

Förmedla känslan för vem ni är och företagets personlighet i er grafiska kommunikation. En tydlig värdegrund, ett genomarbetat varumärke, en stöttande logotyp och sammanhängande grafisk profil skapar en trovärdig visuell identitet.

Brandperior jobbar tillsammans med marknadsavdelning och/eller företagsledning hos kunder, vilket gör oss väl insatta i visioner, strategi och policys för att skapa resultat kring kommunikation både internt och externt. Att få företaget att hänga ihop, att skapa intern samhörighet och visa vad företaget vill och står för.

Vad är syftet med visuell identitet?

Det är att kommunicera tydligt och konsekvent i alla delar och i alla kanaler för att stärka synligheten och skapa enkel igenkänning för ert företag. Därigenom ökar trovärdigheten och lojaliteten både internt och externt.

Hur kan den visuella identiteten förstärkas?

Gå igenom er visuella kommunikation, det vill säga allt som är synligt tillsammans med ert varumärke. Hela vägen från arbetsplats, hemsida, grafiska element (ikoner och illustrationer), färger och bildmanér till personalkläder/utrustning och förpackningsdesign. Det är många delar som tillsammans ger intrycket av vem företaget är.

Förstärk till exempel utbildningsmaterial eller presentationer med animerade delar. Eller skapa filmer för att väcka liv i kommunikationen? Kontakta oss för en presentation av kreativa idéer.

BRANDPERIOR TIPSAR!
Läs på om färgsymbolik och vad olika färger står för. Vad matchar ert varumärke bäst?

Ibland är begreppen presenterade som synonyma och så kan det vara. I vår värld är det en lite mer som att den visuella identiteten är en förlängning av den grafiska profilen. Det handlar om precis allt som är förknippat med varumärket.
 
Utöver det som hanteras i en grafisk profil, så kan den förstärkas med ett HUR? Okej att vi har ett riktlinjer för bilder, logotyp, typsnitt m m, men vad har företaget för tone-of-voice? Hur ser det ut i företagets lokaler kopplat till den grafiska profilen o s v.
 
Den visuella identiteten stärker just er unika framtoning. En beskrivning av sin visuella identitet ger igenkänning i alla delar. Kom ihåg att design skapar värde och är en investering mer än en kostnad.